Politieke advertenties op Meta: hoeveel en waar wordt er per inwoner het meest uitgegeven in België?

(Cet article existe en français)

In welke Europese landen wordt het meest uitgegeven aan politieke advertenties op Facebook en Instagram (Meta)? En in België, wat zijn de bedragen in Wallonië, Brussel en Vlaanderen? Hier zijn de resultaten van ons exclusieve onderzoek.

België is het op twee na meest getargete Europese land voor politieke advertenties op Facebook en Instagram, volgens onze bevindingen in de advertentiebibliotheek van Meta en onze eigen berekeningen.

38,4 miljoen euro in 5 jaar

Sinds de publieke lancering van dit transparantie-instrument op 15 april 2019, hebben « politieke, electorale en maatschappelijke kwestie » advertenties €38.449.677 (exclusief btw) gegenereerd op de Belgische markt, met 74,4% in het Vlaamse Gewest, 16,1% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en 9,5% in het Waalse Gewest.

Het totale bedrag, over iets meer dan 5 jaar dus, vertegenwoordigt 3,29 euro per Belg, als we naar de huidige bevolking verwijzen.

Brussel, Vlaanderen… en Wallonië ver achter.

En regio per regio? Volgens onze berekeningen bedraagt het 5 euro per persoon in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 4,22 euro in het Vlaams Gewest… en 0,98 euro in het Waals Gewest.

De « markt » is duidelijk competitiever in het noorden van het land dan in het zuiden.

Bovendien, in de Top 10 van belangrijkste adverteerders in de categorie « politiek, electoraal of maatschappelijk belang », vinden we alleen partijen en politieke figuren in Vlaanderen, terwijl in Brussel en Wallonië verenigingen en commerciële pagina’s opkomen en zich meer uitgeven.

Tussen 0,64 en 6,55 EUR over 5 jaar in Europa

Laten we nu uitzoomen. Laten we eens kijken wat er elders in Europa gebeurt.

We hebben het twee keer gecontroleerd. Alleen Denemarken, met 6,55 euro per inwoner (nog steeds over 5 jaar), en Zweden, met 5,79 euro, staan boven België.

Aan de onderkant van de ranglijst van de 27 vinden we Portugal (0,45 euro), Slovenië (0,56 euro) en Polen (0,64 euro).

Gemiddeld, in Europa, waar in totaal 649.750.286 euro is uitgegeven aan politieke advertenties op Meta in de afgelopen 5 jaar, ligt het gemiddelde op 0,99 euro per inwoner. Dit is hetzelfde als in Wallonië, en vier keer minder dan in Brussel en Vlaanderen.

USA on top

Buiten Europa, onder de « grote » landen die we hebben geanalyseerd, is het gemiddelde bedrag dat per persoon wordt uitgegeven ongeveer 3,5 keer hoger in de VS (11,75 EUR) dan in België.

Daarentegen is deze verhouding lager dan in België in Canada (3,1 euro over 5 jaar), Groot-Brittannië (2,99 euro) en Japan (0,06 euro).

Als je interpretatieaanwijzingen hebt, zou ik ze graag lezen…

Xavier Degraux

P.S.: Als het onderwerp je interesseert, zou je ook moeten overwegen om « België: wat politieke partijen hebben uitgegeven aan gerichte advertenties op Facebook en Instagram sinds het begin van de campagne… » te lezen (in het frans)

Auteur

Xavier DegrauX

Depuis près de 15 ans ans, je conseille et forme les pros du marketing, de la communication, des ressources humaines et de la vente au marketing digital et aux réseaux sociaux (Instagram, LinkedIn, Threads…). En français et en anglais. En distanciel et en présentiel. En France, en Belgique, au Luxembourg…

Ancien journaliste économique, je continue à privilégier les approches éditoriales et conversationnelles.

Je partage mes propres contenus et ma veille sectorielle
sur LinkedIn, sur Threads, sur mon blog et via ma newsletter.

Photo-De-Xavier-Degraux
Vous pourriez aussi aimer
Aller au contenu principal